Unngå nettsvindel – følg våre råd!

Stadig flere nordmenn handler på nett, og økningen har foregått jevnt og trutt hvert eneste år siden 2004. Statistisk Sentralbyrå melder at så mange som 73% av oss handlet varer på nett i 2011, men det meldes også fra bankenes side om at det er en stor økning i antallet kunder som har blitt svindlet på nett.

Storebrand Bank melder om de har hatt en økning på 30-40% med henvendelser som omhandler kunder som har blitt svindlet på nett i 2012 i forhold til 2011. Hvordan kan man unngå slik nettsvindel, og hva gjør man hvis uhellet har vært ute. I denne artikkelen får du et innblikk i hvordan du bør opptre på nett når du skal handle, og hva du kan gjøre hvis svindelen har rammet deg.

Hva er nettsvindel
Det er selvsagt mange måter å blir svindlet over nett på, men i denne artikkelen handler det om svindel i forhold til kjøp av varer på nettbutikker og liknende. Som nevnt tidligere så handler stadig flere av oss på nettbutikker, og dette fører naturligvis til at flere også vil bli svindlet eller utsatt for svindelforsøk. I all hovedsak er det i disse sakene to problemstillinger som er gjengangere, og det er at den som har blitt svindlet enten har fått billige kopier i stedet for originale varer eller at varen rett og slett ikke har kommet i det hele tatt.

Vær oppmerksom på gjennomføringen av betalingen!
Et annet problem som kan oppstå i forbindelse med netthandelen er at man blir belastet dobbelt opp når selve betalingen skal gjennomføres. Flere kunder kontakter bankene etter at det har dukket opp feilmeldinger når betalingene har blitt gjennomført. De har deretter forsøkt en gang til og dermed blitt dobbelt belastet. Opplever man dette er det viktig å sjekke egen konto umiddelbart, samt kontrollere med brukerstedet om betalingen har gått gjennom før man eventuelt prøver på nytt.

Hvordan handle trygt på nett?
Hvis man skal handle trygt over nett er det én ting som gjelder: bruk kredittkort! Unngå så langt det er mulig å bruke ditt debetkort som er tilknyttet din personlige bankkonto. Bruker du kredittkort får ikke nettbutikken du bruker tilgang til kontoen din, slik den får hvis du bruker ditt vanlige bankkort. Når du betaler med et kredittkort trekkes nemlig ikke kjøpesummen direkte fra din personlige konto, men det er kredittkortselskapet som betaler nettbutikken. I etterkant får du en faktura fra kredittkortselskapet som du skal betale, og du har dermed ingenting med oppgjøret til nettbutikken å gjøre. Når du da får fakturaen fra ditt kredittkortselskap kan du dobbelsjekke den og kontrollere at alt har gått riktig for seg. Har du blitt feilbelastet, dobbeltbelastet eller rett og slett svindlet står du derfor mye tryggere, ettersom pengene ikke har blitt trukket fra din egen konto. Har du blitt svindlet må du kontakte kredittkortselskapet så fort som overholdet mulig og melde fra om hva som har skjedd. Husk å ta vare på alle kvitteringer på kjøp du foretar med ditt kredittkort – du har da en mye bedre oversikt over ditt forbruk og det blir langt enklere å kontrollere.

Kredittkortselskapet har bevisbyrden
Hvis du får en faktura fra ditt kredittkortselskap hvor det kommer frem kjøp du ikke har gjort, eller som viser feilbelastninger/svindler, så har du en ting å gjøre: kontakt ditt kredittkortselskap og nekt å betale regningen. Det er faktisk slik at det er kortselskapet og banken som har bevisbyrden i slike saker, og det betyr at de må sannsynliggjøre at det er du som har bestilt/kjøpt den aktuelle varen på nett. Ettersom de verken har din underskrift eller pin-kode å vise til, slipper du å betale for svindelen – og slikt skal det selvsagt være! Ansvaret for oppgjøret blir derfor en sak mellom nettbutikken, kortselskapet og banken – du blir med andre ord ikke en skadelidende part.

Forholdsregler mot nettsvindel
Det er allikevel først og fremst du som må gjøre ditt beste for å unngå svindel når du handler på nettbutikker, og det finnes noen forholdsregler man kan ta som definitivt vil minske risikoen for at man blir utsatt for slikt. Det kan nok oppfattes som en klisje, men les alltid vilkårene før du handler på en nettbutikk. Kunnskap er gull, og det er derfor viktig at du vet hvem du handler hos. Sjekk kontaktinfo og angrefristregler – finner du ikke angrefristregler skal varsellampene dine begynne å lyse. Når det gjelder betalinger så anbefales det at man kun benytter nettsteder som benytter seg av Verified by Visa eller/og Mastercard Secure Code. Vær også observant hvis du kommer til nettbutikker som fører et dårlig språk, noe som vitner om useriøsitet og som kan være en indikator på at et eller annet ikke er som det skal være. Hvis det i tillegg selges kjente merkevarer til priser som er for gode til å være sann, så er det nok sannsynligvis slik det er også. Ekstremt lave priser på i utgangspunktet dyrt tøy eller dyre varer er noe man skal se opp for.

Bruk Google!
Vi bruker Google til alt mulig – hvorfor ikke bruke det til noe nyttig også? Kjør et Google-søk på nettbutikken du har tenkt å bruke, og se om andre kunder har erfaring med nettopp denne butikken. Husk at folk mye lettere sier fra om dårlige opplevelser de har hatt enn positive opplevelser. Hvis nettbutikken har et frynsete rykte kan du være helt sikker på at noen har lagt ut et par ord om det på nettet.

Som du ser av denne artikkelen så er det mange som opplever å blir fralurt sine egne penger når de handler på nett, noe som selvsagt er svært surt. Det finnes heldigvis grep man kan gjøre for å sikre seg mot nettsvindel og det aller beste man gjør er å bruke kredittkort når man handler, ettersom man da ikke gir svindlerne tilgang til din private konto. Med et kredittkort er det banken og kortutsteder som bærer bevisbyrden og som tar kampen med nettbutikken – du blir ikke skadelidende! Husk imidlertid på at du selv kan ta dine forholdsregler slik at du kan handle tryggest mulig på nett – det er tross alt en hel verden som ligger åpen for deg der ute.

Finn ditt nye kredittkort her på Kredittkortguide.no!